loading...

دانلود رایگان کتاب

رژیم های مایع صرف نظر از دلیل انجام، دارای مزایا و معایبی هستند. این رژیم های غذایی نه تنها شما را به تناسب اندام و اعتماد به نفس می رسانند بلکه بدن شما را نیز سم زدایی می کنند. مزایای رژیم غذایی مایع چیست؟ کاهش وزن در کوتاه مدت افزایش مصرف مواد مغذی جایگزینی وعده های غذایی مناسب و منظم توصیه شده توسط بهترین متخصصان تغذیه و رژیم غذایی رژیم های مایع حداقل در کوتاه مدت می توانند به شما در از دست دادن وزن کمک کنند. یک مطالعه نشان داد که بیماران چاق که روزانه دو وعده غذا را با رژیم غذایی مایع تغذیه…

رژیم غذایی مایعات چیست و چه خوراکی هایی در آن مجاز هستند؟

رژیم های مایع صرف نظر از دلیل انجام، دارای مزایا و معایبی هستند. این رژیم های غذایی نه تنها شما را به تناسب اندام و اعتماد به نفس می رسانند بلکه بدن شما را نیز سم زدایی می کنند.

مزایای رژیم غذایی مایع چیست؟

رژیم های مایع حداقل در کوتاه مدت می توانند به شما در از دست دادن وزن کمک کنند.

یک مطالعه نشان داد که بیماران چاق که روزانه دو وعده غذا را با رژیم غذایی مایع تغذیه می کردند، در یک دوره نگهداری چهار ساله از افرادی که غذای با کالری کنترل شده مصرف می کردند، وزن بیشتری را از دست دادند. این نتیجه ممکن است ناشی از عدم تنوع در رژیم غذایی آنها باشد. هرچقدر تنوع غذای بیشتری وجود داشته باشد، افراد تمایل بیشتری به غذا خوردن پیدا می کنند. جایگزینی با وعده های غذایی مایع ساختار منظمی را نیز فراهم می کند. یک برنامه غذایی منظم ممکن است باعث کاهش وزن بیشتری نسبت به یک برنامه تغذیه استاندارد شود.

مزایای استفاده از آب میوه های خالص افزایش ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها به دلیل غنی بودن میوه ها و سبزیجات می باشد.

 

راشله پوجدینک، استاد دانشکده علوم سیمانس و استاد علوم تغذیه می گوید مطالعاتی وجود دارد که نشان دهنده مزایای آب در تمرکز آنتی اکسیدانی و مکانیسم های ضد التهابی در بدن انسان است. در حضور یک رژیم غذایی مایع سالم (سایر مواد غذایی جامد) بزرگترین مشکل این است که مردم فکر می کنند که آنها همه ارگانیسم بدن خود را سم زدایی می کنند در حالی که فقط کبد و یا کلیه ها و برخی عضو دیگر کار سم زدایی را انجام می دهند.

مضرات رژیم غذایی مایع؟

  • احساس سرگیجه
  • کالری کم
  • کمبود مواد مغذی مهم
  • در دراز مدت پایدار نیست.
  • عدم تنوع
  • گران بودن

پوجدینک میگوید مزایای کمی در رفتن به یک رژیم غذایی مایع وجود دارد. در کوتاه مدت به دلیل کمبود آب، ممکن است وزن کمی از دست بدهید در حالی که کالری زیادی را از دست داده اید. این رژیم غذایی چالش برانگیز است و ممکن است موضوع کم بودن میزان کاهش وزن، به شما حس خوبی ندهد.

اکثر مردم نمی توانند بیش از چند روز این محدودیت غذایی را ادامه دهند و به علت نرسیدن به نتیجه دلخواه کاهش وزن سرخورده می شوند.

علاوه بر احساس گرسنگی، شما ممکن است از مواد مغذی مهم نیز غافل شوید. آبمیوه ها دارای ویتامین ها و مواد معدنی هستند اما فیبر، چربی یا پروتئین ندارند پوجدیگ می گوید مصرف آب میوه تنها می تواند منجر به خستگی و سردرد، گرسنگی و اسهال شدید شود.

2-تفاوت در جذب مواد مغذی

در چگونگی جذب مایعات و مواد جامد، تفاوت وجود دارد. جامدات با یک مرحله اضافی در فرایند هضم، جویده می شوند. جویدن غذا باعث افزایش فاکتور سیری می شود. فیبر همچنین هضم را تسریع می کند و به شما کمک می کند که غذا مسیر طولانی تری را در مسیر گوارش طی کند و آب میوه ها فاقد این عنصر کلیدی هستند.

پروفسور پوجدنیک می گوید قندها (گلوکز و فروکتوز) محلول در آب از دیواره روده خیلی سریعتر عبور می کند زیرا فیبر محلول در همه میوه ها وجود ندارد و فیبر مانع این عبور سریع می شود. در حالی که شما دوز متمرکز ویتامین ها و مواد معدنی (و قند) را از آب می گیرید، ممکن است همه آنها را جذب نکنید. برای جذب ویتامین های A، D، E و K به چربی نیاز می باشد.

آیا می توان به تنهایی یک رژیم مایع را دنبال کرد؟

می توانید یک رژیم مایع را خود به تنهایی دنبال کنید، اما قبل از انجام آن، با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید. شما باید مطمئن شوید که مواد مغذی مناسب دریافت می کنید.

اگر شما حامله هستید رژیم های مایع می توانند خطرناک باشند، یا در صورت مصرف برخی داروها، باعث مسائل روده یا گوارشی شود. 

اگر مطمئن نیستید که آیا رژیم مایع برای شما مناسب است، با متخصص تغذیه صحبت کنید، زیرا می تواند شما را از جوانب مثبت و منفی بر اساس اهدافی که دارید آگاه کند. اگر تصمیم به رفتن به یک رژیم مایع را انتخاب کردید، نوشیدنی هایی که دارای پروتئین، کربوهیدرات ها و چربی هستند را انتخاب کنید تا به شما کمک کند پایداری داشته باشید. در نظر گرفتن یک وعده غذایی مایع در روز به جای سه وعده بهتر است؛ و برای مدت طولانی در رژیم مایع نمانید.

پوجدنیک می گوید اگر این رژیم را کمتر از سه تا هفت روز نگه دارید احتمالا خیلی تاثیر سوء نخواهد گذاشت.

خوراکی های مجاز در رژیم مایعات

  • آب میوه و سبزیجات (بدون دانه های میوه)
  • پوره میوه ها و سبزیجات
  • شیر
  • شیر سویا یا بادام
  • ماست
  • تخم مرغ تنها قسمت های مایع و عسلی شده
  • عسل
  • قهوه
  • چای
  • نوشابه بدون قند
  • نوشیدنی انرژی زا
  • آب
  • غلات پوره شده
  • آب گوشت و عصاره استخوان
  • سوپ خامه ای شده ( بدون قطعات گوشت و سبزیجات )
  • شکر
  • ژلاتین طعم دار
  • بستنی ساده
  • ماست یخ زده

منبع: سالم زیبا

Admin بازدید : 216 01 / 03 / 1399 زمان : نظرات ()
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات متنی
تبلیغات
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • موضوعات

  • طرح های توجیهی

  • آموزش آنلاین زبان انگلیسی
  • ادبیات
  • عمومی
  • علوم
  • دین و آیین
  • کتاب موبایل
  • مجله و نشریه
  • زبانهای خارجه
  • آموزش وپرورش
  • کامپیوتر و اینترنت
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3450
  • کل نظرات : 881
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 2593
  • آی پی امروز : 186
  • آی پی دیروز : 252
  • بازدید امروز : 947
  • باردید دیروز : 1,605
  • گوگل امروز : 55
  • گوگل دیروز : 120
  • بازدید هفته : 7,480
  • بازدید ماه : 26,399
  • بازدید سال : 607,986
  • بازدید کلی : 11,786,417